refurbished

Norwegian translation: overhalt, for gjensalg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:refurbished
Norwegian translation:overhalt, for gjensalg
Entered by: ECCommunication

13:14 Mar 10, 2010
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: refurbished
Prøver igjen:o)

"Refurbished hardware" er en tjeneste som tilbys av forskjellige leverandører parallelt med "used hardware". Eksempler:

Dell: http://www.dell.com/us/en/dfh/notebooks/ct.aspx?refid=notebo...

Cisco: http://www.cisco.com/web/ordering/ciscocapital/refurbished/i...

IBM: http://www-03.ibm.com/financing/us/gars/details.html


(Se forøvrig tildigere spørsmål http://www.proz.com/kudoz/3740033. Tusen takk Bjørnar og Per)
ECCommunication
Norway
overhalt (ev. renovert)
Explanation:
"Renovert" er det beste forslaget blant alternativene du oppgir, men jeg foretrekker likevel "overhalt".

"Renovert" kommer av "novus", "ny" - og indikerer at noe har blitt oppgradert.

"Refurbished" indikerer bare reparasjon/vedlikehold.

"Oppussing" kan være greit, men bare i overført betydning, f.eks. i en reklametekst.

Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Tusen takk for hjelpen, nok en gang:o)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1for gjensalg
Egil Presttun
2 +2overhalt (ev. renovert)
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 15





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
overhalt (ev. renovert)


Explanation:
"Renovert" er det beste forslaget blant alternativene du oppgir, men jeg foretrekker likevel "overhalt".

"Renovert" kommer av "novus", "ny" - og indikerer at noe har blitt oppgradert.

"Refurbished" indikerer bare reparasjon/vedlikehold.

"Oppussing" kan være greit, men bare i overført betydning, f.eks. i en reklametekst.



Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tusen takk for hjelpen, nok en gang:o)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Svein Hartwig Djaerff: vi går for en av disse, hva?
26 mins

agree  Per Bergvall: Overhalt er greit for meg. Tviler på at det handler om mer enn maskiner som har fått sin fabrikksleverte sikkerhetskopi installert, og et alternativ kunne vært 'nullstilt'. Men kjør på med overhalt.
33 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
for gjensalg


Explanation:
Datautstyr for gjensalg, kan være en mulighet. Det kommer an på sammenhengen. Brukt utstyr til salgs med garanti, er en annen mulighet. Uttryket "Lite brukt utstyr til salgs med garanti, kan også brukes.

Problemet er vel at man strengt tatt ikke vet om utstyret er reparert, eller ikke. Reparert utstyr, går an å skrive hvis man vet at det er reparert.



Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 38
Notes to answerer
Asker: Gjensalg er heller ikke dumt. I de fleste tilfeller er ikke produktet brukt slik at for gjensalg burde være veldig gangbart.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal
1 day 20 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search