debt and equity securities

Norwegian translation: gjelds- eller egenkapitalinstrumenter

09:18 Jul 24, 2015
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: debt and equity securities
Before a company's securities can begin to trade on a US exchange, the company must register that class of securities (debt or equity) with the SEC under Section 12(b) of the Exchange Act. Typically, when a company goes public, it also lists its securities for trading on a "national securities exchange" (as defined by the SEC) such as the NYSE or NASDAQ.

I ordboken finner jeg følgende:
debt securities = gjeldsinstrumenter
equity securities = egenkapitalinstrumenter

Men er det disse uttrykkene som brukes? Kunne man like godt ha sagt f.eks. obligasjoner og aksjer?
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:gjelds- eller egenkapitalinstrumenter
Explanation:
Gjeldsinstrumenter er en overordnet kategori. Obligasjoner er en type gjeldsinstrumenter med løpetid på over tolv måneder. Gjeldsinstrumenter med kortere løpetid kalles sertifikater.

På samme måte er egenkapitalinstrumenter en overordnet kategori som omfatter flere ulike verdipapirer - aksjer, egenkapitalbevis osv.
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Valgte ditt "overordnede" forslag. Tusen takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Obligasjoner eller aksjer
Nils Elvemo
4gjelds- eller egenkapitalinstrumenter
Bjørnar Magnussen


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
debt or equity securities
Obligasjoner eller aksjer


Explanation:
I denne sammenhengen er svaret ja. Det hender at jeg bruker begreper som gjelds- eller egenkapitalinstrumenter, men da er det fordi det er nødvendig å gi plass for mer spesielle papirer.

Nils Elvemo
Panama
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 24

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gjelds- eller egenkapitalinstrumenter


Explanation:
Gjeldsinstrumenter er en overordnet kategori. Obligasjoner er en type gjeldsinstrumenter med løpetid på over tolv måneder. Gjeldsinstrumenter med kortere løpetid kalles sertifikater.

På samme måte er egenkapitalinstrumenter en overordnet kategori som omfatter flere ulike verdipapirer - aksjer, egenkapitalbevis osv.

Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 322
Grading comment
Valgte ditt "overordnede" forslag. Tusen takk!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search