open road

Norwegian translation: fri vei, åpent landskap, åpen landevei

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:open road
Norwegian translation:fri vei, åpent landskap, åpen landevei
Entered by: ECCommunication

07:41 Jan 28, 2010
English to Norwegian translations [PRO]
Art/Literary - Idioms / Maxims / Sayings
English term or phrase: open road
Definisjon: http://dictionary.reference.com/browse/open+road

Setningen lyder: "... a passion for the open road and respect for those we meet..."

Noen som er litt kreative og kan fange opp dobbeltmeningen med uhindret frihet og road travel... ?

PFT:o)
ECCommunication
Norway
fri vei
Explanation:
Får en del treff i overført betydning:

Bilen tror da at du har fri vei, og gir gass for å komme opp i den hastigheten du valgte før det kom en bil i veien for deg. ...
www.nettavisen.no/motor/article1239915.ece

Samtidig må lærlingene ha "fri vei" til gratis og oppdaterte læremidler.
www.fagforbundet.no/file.php?id=7599

Du stenger ikke av for noe - og har fri vei til å prestere og yte ditt beste på kampen eller i konkurransen. Stein Kvalheim AS, Bryggeveien 36 A, ...
www.steinkvalheim.no/default.asp?pageid=2754

Dermed står offeret igjen isolert fra de gamle vennen, og manipulator har da fri vei til å manipulere uten mortvekt. ...
www.side2.no/helse/article2703528.ece
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Tusen takk alle sammen for kjempefine forslag. Måtte forholde meg til vei og veinettet i USA spesielt, så valget falt på den frie vei denne gang.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3åpen landevei
Toralf Mjelde
3 +1åpent landskap
brigidm
3fri vei
Bjørnar Magnussen


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fri vei


Explanation:
Får en del treff i overført betydning:

Bilen tror da at du har fri vei, og gir gass for å komme opp i den hastigheten du valgte før det kom en bil i veien for deg. ...
www.nettavisen.no/motor/article1239915.ece

Samtidig må lærlingene ha "fri vei" til gratis og oppdaterte læremidler.
www.fagforbundet.no/file.php?id=7599

Du stenger ikke av for noe - og har fri vei til å prestere og yte ditt beste på kampen eller i konkurransen. Stein Kvalheim AS, Bryggeveien 36 A, ...
www.steinkvalheim.no/default.asp?pageid=2754

Dermed står offeret igjen isolert fra de gamle vennen, og manipulator har da fri vei til å manipulere uten mortvekt. ...
www.side2.no/helse/article2703528.ece

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 42
Grading comment
Tusen takk alle sammen for kjempefine forslag. Måtte forholde meg til vei og veinettet i USA spesielt, så valget falt på den frie vei denne gang.

40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
åpent landskap


Explanation:
"lidenskap for å kunne ferdes fritt i åpent landskap"..kanskje? Men hvis du må absolutt ha med dette med "road travel" er det ikke sikkert at dette funker....

brigidm
Norway
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen: Er du inspirert av svisken «Jag trivs best i öppna landskap»?
1 hr
  -> He, he. Den er fin, den. Først var jeg inne på "vidder" men kom på at der finnes det ikke bilveier. Jeg var helt ute på viddene, med andre ord... Takk, Bjørnar.

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
åpen landevei


Explanation:
I dette tilfellet blir det vel "åpne landeveien", men dette burde være dekkende for begge definisjonene. Vi snakker jo om "livets landevei" også?

Example sentence(s):
  • Frisk luft og en åpen landevei gir en fantastisk frihetsfølelse!
  • Små rattbevegelser gir de nødvendige små korrigeringer av kursen når du kjører ute på åpen landevei.

    Reference: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951712
    Reference: http://www.toyota.no/cars/new_cars/land_cruiser-v8/index.asp...
Toralf Mjelde
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  absciarretta: Enig! Den åpne landeveien!
19 hrs

agree  brigidm: Bra, Toralf!
4 days

agree  Bjørnar Magnussen: Mange som lar seg inspirere av sanger her: "Den glade vandrer kalles jeg, for sorgløs går jeg på, den endeløse landevei. Der liker jeg å gå..."
5 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search