popoff menu

Norwegian translation: popoff-meny, hurtigmeny

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:popoff menu
Norwegian translation:popoff-meny, hurtigmeny

04:58 Jun 10, 2009
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2009-06-13 20:54:08 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / popoff menu
English term or phrase: popoff menu
Igjen ArcSoft lyd-/bilde-/filmbehandling. Popoff er ikke brukt i Microsoft Language Portal, dessverre. Ifølge http://www.excelforum.com/excel-programming/584635-help-with... ser det ut til å være en ekstra, avansert popupmeny integrert i en annen popup, æ veit ijt.
Robert Sommerfelt
Norway
popoff-meny, hurtigmeny
Explanation:
"pop-up window" oversettes til popup-vindu.
"pop-under ad" oversettes til popunder-annonse.
Så da blir det naturlig å bruke popoff på norsk også. Det betyr antakelig at menyen forsvinner når man klikker på den.

"En variant av popup-vinduet er popunder-annonse."
http://www.earticlesonline.com/no/indexser.php?search=popups

"pop off menu" gir så få treff i Google at vi kan slå fast at det ikke er et særlig kjent uttrykk. Dermed vil jeg foreslå hurtigmeny på norsk. En hurtigmeny er også slik at den forsvinner når man klikker på et av menyvalgene. Hurtigmeny er det som kommer opp når man klikker med høyre mustast - kan brukes nærmest overalt på web, også her på denne websiden. Selv om hurtigmeny ikke nødvendigvis har eksakt samme betydning, tror jeg det kan brukes - og jeg tror det blir forstått sånn noenlunde.
Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Takk for gode innspill! Ja, denne termen finnes knapt på engelsk, langt mindre på norsk. Problemet var også at jeg bare fikk bilder av div. menyer som skulle oversettes, og lite smh...
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3popoff-meny, hurtigmeny
Egil Presttun
3bakgrunnsmeny
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 2





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bakgrunnsmeny


Explanation:
Tror det er en meny som automatisk "spretter" vekk/skjuler seg bak annen informasjon ved behov. Typisk eksempel er en volummeny i en mediaavspiller som skjuler seg under avspilling av filmen.

The invention provides an automatic pop on/pop off-menu display that is compatible with a display memory used for European teletext standards. According to a preferred embodiment of the invention the page selection menu pops up automatically when the display page changes. This makes the user aware of that available feature. Having popped up for a predetermined amount of time the page selection display pops off/b> and shows the full received teletext page. The solution is memory economical, since no further memory capacity is necessary.



Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 262

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
popoff-meny, hurtigmeny


Explanation:
"pop-up window" oversettes til popup-vindu.
"pop-under ad" oversettes til popunder-annonse.
Så da blir det naturlig å bruke popoff på norsk også. Det betyr antakelig at menyen forsvinner når man klikker på den.

"En variant av popup-vinduet er popunder-annonse."
http://www.earticlesonline.com/no/indexser.php?search=popups

"pop off menu" gir så få treff i Google at vi kan slå fast at det ikke er et særlig kjent uttrykk. Dermed vil jeg foreslå hurtigmeny på norsk. En hurtigmeny er også slik at den forsvinner når man klikker på et av menyvalgene. Hurtigmeny er det som kommer opp når man klikker med høyre mustast - kan brukes nærmest overalt på web, også her på denne websiden. Selv om hurtigmeny ikke nødvendigvis har eksakt samme betydning, tror jeg det kan brukes - og jeg tror det blir forstått sånn noenlunde.


Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 173
Grading comment
Takk for gode innspill! Ja, denne termen finnes knapt på engelsk, langt mindre på norsk. Problemet var også at jeg bare fikk bilder av div. menyer som skulle oversettes, og lite smh...




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search