processing power

Norwegian translation: prosessorkraft

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:processing power
Norwegian translation:prosessorkraft

03:22 Jul 20, 2009
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2009-07-23 10:54:05 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / GPU
English term or phrase: processing power
"Selecting this option speeds up rendering of some video effects and MPEG-4 video by tapping into the multi-core parallel processing power of GPUs." Amerikansk "substantivsyke" igjen. "Behandlingskraft" er vel en direkte oversettelse, men kanskje noen har bedre forslag?
Robert Sommerfelt
Norway
prosessorkraft
Explanation:
Jeg ville ha skrevet om setningen litt og brukt "prosessorkraft". Se kobling: http://www.google.com/search?hl=no&client=safari&rls=nb-no&q... (jeg får en feilmelding når jeg legger den inn i "Web references").

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-07-20 04:50:53 GMT)
--------------------------------------------------

Ser at Proz plutselig ikke tar de skandinaviske bokstavene. Prøver koblingen på nytt: http://www.google.com/search?hl=no&client=safari&rls=nb-no&q...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-07-20 04:54:23 GMT)
--------------------------------------------------

Nei, det er Google som tuller - her har noen oversatt noe som ikke skal oversettes :-). Delen "...?" i koblingen må erstattes med "Søk" (evnt. søk på "prosessorkraft" i norske sider på Google).
Selected response from:

Per Riise
Norway
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2prosessorkraft
Per Riise
5prosesseringskraft
Egil Presttun


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
prosessorkraft


Explanation:
Jeg ville ha skrevet om setningen litt og brukt "prosessorkraft". Se kobling: http://www.google.com/search?hl=no&client=safari&rls=nb-no&q... (jeg får en feilmelding når jeg legger den inn i "Web references").

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-07-20 04:50:53 GMT)
--------------------------------------------------

Ser at Proz plutselig ikke tar de skandinaviske bokstavene. Prøver koblingen på nytt: http://www.google.com/search?hl=no&client=safari&rls=nb-no&q...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-07-20 04:54:23 GMT)
--------------------------------------------------

Nei, det er Google som tuller - her har noen oversatt noe som ikke skal oversettes :-). Delen "...?" i koblingen må erstattes med "Søk" (evnt. søk på "prosessorkraft" i norske sider på Google).

Per Riise
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 23
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen
1 hr

agree  Geir Mjosund (X): prosessorkraft brukes også i localization hos prosessor produsenter.
5 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
prosesseringskraft


Explanation:
Det heter mikroprosessor, ikke mikrobehandler, så det må være lov å bruke ordet prosesseringskraft i stedet for behandlingskraft.

"Et nevralt nettverks massive parallelle prosesseringskraft vil være en stor fordel fremfor konvensjonell sekvensiell prosessering i en datamaskin."
http://www.lugubre.com/src/robotsimulator/hovedoppgave.pdf

Jeg ville likevel skrevet om denne setningen, og gjerne tatt i bruk ordet parallellprosessering. Det er flere måter å ordlegge seg på, men f.eks.:
...ved å ta i bruk parallellprosessering og dermed utnytte kraften som ligger i GPU-er med flere kjerner.


Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 173




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search