dot font

Norwegian translation: fonthøyde

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dot font
Norwegian translation:fonthøyde
Entered by: Robert Sommerfelt

12:10 Nov 16, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / printers
English term or phrase: dot font
"5, 7, 9, 11, 16 and 24-dot fonts, 48-dot fonts for bi-jet printhead" (Markem-Imaje) Any ideas for a Norwegian equivalent?
Robert Sommerfelt
Norway
fonthøyde: 5, 7, 9, 11, 16 og 24 punkter
Explanation:
"fonthøyde 5, 7, 9, 11, 16 og 24 punkter,
48 punkter for skrivehode med to blekkstråler"
http://www.imaje.com/umbrella/no/no-no/home/produkter/imaje-...

"Fonthøyde fra 5 til 48 punkter"
http://www.markem-imaje.com/international/no/no-no/file.cfm/...
Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Takk til alle bidragsytere! Kjempefint.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1punkts font
Per Bergvall
5fonthøyde: 5, 7, 9, 11, 16 og 24 punkter
Egil Presttun
5 -1fonter som består av x, y, z fargepunkter
Tor G Jensen


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
punkts font


Explanation:
Dottene her er punktstørrelsen du velger i tekstbehandlingen. Vanlig, løpende tekst kan for eksempel være en 11-punkts Verdana, med 16-punkts til overskrifter.

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 91

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Camilla Larsen: skrift brukes også mye i denne sammenhengen for font
1 min
  -> Eller skrifttype for den saks skyld ... i Office brukes Skrift både som samlebegrep for alle attributter ved en skrift, der font/skrifttype og størrelse er bare to av mange egenskaper, og som begrep for selve skriftsnittet.

44 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
5, 7, 9, 11, 16 and 24-dot fonts
fonthøyde: 5, 7, 9, 11, 16 og 24 punkter


Explanation:
"fonthøyde 5, 7, 9, 11, 16 og 24 punkter,
48 punkter for skrivehode med to blekkstråler"
http://www.imaje.com/umbrella/no/no-no/home/produkter/imaje-...

"Fonthøyde fra 5 til 48 punkter"
http://www.markem-imaje.com/international/no/no-no/file.cfm/...


Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 173
Grading comment
Takk til alle bidragsytere! Kjempefint.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Per Bergvall: Greit svar på spørsmålet i og for seg, men det du sier er at 'dot font' = 'fonthøyde: 5, 7, 9, 11, 16 og 24 punkter'. Er det bare meg, eller virker dette litt galt på andre også?
1 day 19 hrs
  -> Jeg har ikke sagt det. Jeg har forandret den engelske overskriften til "5, 7, 9, 11, 16 and 24-dot fonts". Det er med andre ord snakk om en omskriving.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
fonter som består av x, y, z fargepunkter


Explanation:
Dette gjelder ikke punkter i typografisk betydning (Wikipedia sier 1 point = 127⁄360 mm ≈ 0.353 mm, og 24 av disse blir rundt 8,5 mm og ikke 18,2 mm), men antall punkter fra matrisehodet. Dette dreier seg om en punktmatriseskriver som har blekk-"dots" den etterlater seg.

Ikke så lett når både dot=punkt og point=punkt.

Jeg foreslår å bruke "fargepunkter" i stedet for bare "punkter" for å redusere forvirringen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day22 hrs (2009-11-18 10:36:25 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Skrivehodet på disse skriverne har 24 åpninger (dotter) i høyden. Det finnes skrivehoder med ulike høyder, og tegnhøyden avhenger av dot-størrelsen for den enkelte skrivehodetypen og antall dotter som brukes i høyden for en gitt utskrift (for eksempel på syltetøyglass). Et 7-dots tegn skapes av de 7 nederste dottene på skrivehodet, osv. for de andre tegnstørrelsene. Jeg kalte ovenfor dottene for fargepunkter, fordi dette ikke gjelder punkter i typografisk betydning (i så fall er det et sammentreff for enkelte hodemodeller). Fargepunktene vil ha samme farge for en gitt utskrift, men bare svarte, hvite eller røde punkter er fargepunkter like fullt. Jeg var unøyaktig med beskrivelsen; "som består av" skulle vært "med høyde". Se databladene fra produsenten, f.eks. PDF for 9000-serien. Der fremgår tydelig hva jeg mener.


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Point_(typography)
    Reference: http://www.baggingguys.com/print/imaje.htm
Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 72

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Per Bergvall: Er ikke ofte du bommer, men når det først skjer, så tar du i så det holder... Et Bi-jet printhead kan ikke produsere så svært mange farger, så her er jeg rimelig sikker på at dot gjelder punkter, eller punkthøyden som Egil foreslår.
1 day 15 hrs
  -> Se forklaring ovenfor.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search