Policy-Enforced Encryption

Norwegian translation: retningslinjer for kryptering

14:03 Dec 13, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: Policy-Enforced Encryption
Q. What kinds of policy rules can be enabled?
A. Message can be encrypted based on rules for sender, sender domain, recipient, recipient domain, or keywords in the subject or message body.
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:retningslinjer for kryptering
Explanation:
Det virker som om dette er en overskrift, og da kan den oversettes ganske fritt. Jeg foreslår "retningslinjer for kryptering".


OECD vil offentliggjøre retningslinjer for kryptering i mars. Møtene har vært omgitt av hemmelighetskremmeri, og utkast til det kommende regelverk er ikke ...
www.itavisen.no/226936/sikkerhetsproblem

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-12-13 15:23:47 GMT)
--------------------------------------------------

Da blir det straks litt verre. Foreslår "policyavhengig kryptering" eller "policybetinget kryptering", ev. en relativsetning.
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
I den konteksten jeg skulle bruke, passet dette forslaget best! Takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4automatisk kryptering
Egil Presttun
3retningslinjer for kryptering
Bjørnar Magnussen


  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
policy-enforced encryption
retningslinjer for kryptering


Explanation:
Det virker som om dette er en overskrift, og da kan den oversettes ganske fritt. Jeg foreslår "retningslinjer for kryptering".


OECD vil offentliggjøre retningslinjer for kryptering i mars. Møtene har vært omgitt av hemmelighetskremmeri, og utkast til det kommende regelverk er ikke ...
www.itavisen.no/226936/sikkerhetsproblem

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-12-13 15:23:47 GMT)
--------------------------------------------------

Da blir det straks litt verre. Foreslår "policyavhengig kryptering" eller "policybetinget kryptering", ev. en relativsetning.

Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 262
Grading comment
I den konteksten jeg skulle bruke, passet dette forslaget best! Takk!
Notes to answerer
Asker: Høres fornuftig ut, men skulle gjerne hatt et forslag uten omskriving (f.eks. i setningen "enabling policy-enforced encryption for all outbound emails"). Valgte nok feil kontekst her. Beklager det!


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
policy-enforced encryption
automatisk kryptering


Explanation:
Policy betyr ofte regler/retningslinjer, men i dette tilfellet er det etter all sannsynlighet regler/valg som administrator har konfigurert.

"policy-enforced encryption" betyr "kryptering etter de valg administrator har gjort i konfigurasjonen", men i de fleste sammenhenger vil det holde å skrive "automatisk kryptering".

Eksempel:
"Enkel integrasjon med Symantec Workflow gjør at brukerne av Symantec Data Loss Prevention 10 kan få policy-baserte funksjoner som automatisk kryptering og andre sikkerhetsløsninger fra Symantec så vel som tredjepartsleverandører."
http://www.symantec.com/no/no/about/news/release/article.jsp...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-12-13 16:30:49 GMT)
--------------------------------------------------

"enabling policy-enforced encryption for all outbound emails" betyr "muliggjør automatisk kryptering av all utgående e-post". Dette betyr at administrator kan konfigurere systemet slik at brukerne får kryptert alle e-postmeldinger de sender. Det betyr igjen at brukerne ikke har noe valg. Krypteringen skjer altså automatisk, sett fra brukerens side, dvs. ikke fordi brukeren gjør noe for at det skal skje. Logikken her er at kryptering i praksis er tvungen ut fra administrators retningslinjer.



    Reference: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc676898.aspx
Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 173




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search