DBB tool

Norwegian translation: DBB-verktøy

13:30 Jun 28, 2010
English to Norwegian translations [PRO]
IT (Information Technology)
English term or phrase: DBB tool
...maintaining the SCADA database using DBB tool...
tinaparelius
Canada
Norwegian translation:DBB-verktøy
Explanation:
Tror DBB kan bety DataBase Builder (se referansen nedenfor).

Da ville det eventuelt blitt "DataBaseBygger" på norsk, dvs. den samme forkortelsen.

How do I access my State's/Organization's Database Builder site? If your state or agency has chosen to implement a version of the DbB tool, you would access ...
https://preventionplatform.samhsa.gov/macro/csap_dss_files/t...
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1databaseutviklingsverktøy, databaseverktøy
Egil Presttun
4DBB-verktøy
Øystein Kleven
3DBB-verktøy
Bjørnar Magnussen


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dbb tool
DBB-verktøy


Explanation:
Tror DBB kan bety DataBase Builder (se referansen nedenfor).

Da ville det eventuelt blitt "DataBaseBygger" på norsk, dvs. den samme forkortelsen.

How do I access my State's/Organization's Database Builder site? If your state or agency has chosen to implement a version of the DbB tool, you would access ...
https://preventionplatform.samhsa.gov/macro/csap_dss_files/t...


Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 262

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dbb tool
DBB-verktøy


Explanation:
Det sier seg egentlig selv, så det jeg lurer på er hva du egentlig spør om? Hva DBB betyr? Det kommer an på sammenhengen, som du ikke opplyser mye om. For vanlige nerder, er DBB som regel "Skype User Information File". Men ser ikke hva det kan ha med SCADA-databaser/systemer å gjøre...

Hvis DBB ikke er forklart på engelsk, er det vel ikke nødvendig å gjøre det på norsk heller? Ikke nødvendig med evt. KudoZ-poeng for dette her.

Øystein Kleven
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Ditt svar var det jeg ønskt også, men ettersom jørnar Magnussen også svarte det samme, trykket jeg på hans først. Vet ikke hvordan jeg skulle kunne gi punkter til to samtidig!


48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dbb tool
databaseutviklingsverktøy, databaseverktøy


Explanation:
DBB - database builder

Man kan jo diskutere forskjellen på ordene "DBB tool" og "DB tool". I praksis skal det godt gjøres å finne et databaseverktøy man ikke kan bygge databaser med (hvis noe slikt i det hele tatt finnes), og dermed er det greit å skrive databaseverktøy i stedet for det lange ordet databaseutviklingsverktøy. Skal man være helt eksakt, kan man naturligvis oversette DB tool til databaseverktøy og DBB tool til databaseutviklingsverktøy, men jeg tror jeg ville ha foretrukket den litt friere oversettelsen databaseverktøy, ettersom det er det ordet som vanligvis brukes. Begge deler bør anses som riktig, spør du meg.


Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 173

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kjersti Farrier: Det ene eller det andre forslaget her går fint. En forkortelse synes jeg ikke er passende på norsk, men om det er nødvendig for plassens skyld - bruk da DB-verktøy. Min mening iallfall... :)
6 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search