Streaming

Norwegian translation: direkteavspilling/strømming

15:06 Feb 26, 2011
English to Norwegian translations [PRO]
IT (Information Technology) / I have come across this expression several times lately. Is this something only the very young know about?
English term or phrase: Streaming
Live streaming on video by....
tinaparelius
Canada
Norwegian translation:direkteavspilling/strømming
Explanation:
'Direkteavspilling' er den termen som foreslås av språkrådet.

Streaming er imidlertid en sak med to sider; Den enkeltpersonen som sitter i mottakerenden og spiller av enkeltfiler, og sendersiden der noen tilrettelegger for å sende informasjonsstrømmer som kan være fra en enkelt kilde (ex. kameraet som formidler kommunestyremøtet) eller fra et omfattende biblioteksystem for manger brukeres vlagmuligheter.

For å beskrive mer den siste siden av fenmomentet har jeg i den senere tiden sett at en del har begynte å bruke "strømming".
Selected response from:

Akel
Grading comment
There were many good answers but I chose yours as the best.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4direkteavspilling
Joachim Stene
5direkteavspilling (the word streaming
Erik Wallace
4direkteavspilling/strømming
Akel
4overføring
Egil Presttun


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
streaming
direkteavspilling


Explanation:
Fra MS language portal:

A method of delivering digital media across a network in a continuous flow. The digital media is played by client software as it is received. Typically, streaming makes it unnecessary for users to download a file before playing it.

Joachim Stene
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 19

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Wallace
4 mins

agree  Lars Erik Hauklien
6 mins

agree  Svein Hartwig Djaerff
1 hr

agree  Thomas Deschington
1 day 2 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
streaming
direkteavspilling (the word streaming


Explanation:
This means playing a video directly off the Internet from a host, without downloading (you're probably aware of this).

Example sentence(s):
  • Direkteavspilling av medier, kalt mediedeling i tidligere versjoner av Windows Media Player, gjør disse opplevelsene mulig.

    Reference: http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/Getting-started-...
Erik Wallace
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
streaming
overføring


Explanation:
Live streaming on video...
Direkte overføring av video...
Eventuelt: Direktesending av video (streaming)...

Eksempel: "Direkte overføring fra Skien bystyre"
http://telemarkher.no/-/bulletin/show/629162_direkte-overfoe...

Ordet streaming blir oversatt til forskjellige ting, alt etter sammenhengen. Streaming betyr at data (i dette tilfellet video) sendes, mottas og spilles av umiddelbart, i stedet for å laste ned en hel fil først og så åpne filen (vise en video som er lastet ned).

Streaming kan bli oversatt til direkteavspilling, dataflyt, datastrøm mm. Sammenhengen avgjør. Det er også vanlig å bruke ordet streaming på norsk.

I dette tilfellet står det "Live", som må oversettes til direkte, direkte øverføring, direktesending eller lignende. Det er viktig å få med, for streaming kan godt foregå uten at det er "live". For eksempel kan et TV-program som er tatt opp for flere år siden, også streames. Det foregår slik at du ser TV-programmet på Internett når det passer deg. Du starter selv dataoverføringen (streaming) når du vil se programmet.


Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 173

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
streaming
direkteavspilling/strømming


Explanation:
'Direkteavspilling' er den termen som foreslås av språkrådet.

Streaming er imidlertid en sak med to sider; Den enkeltpersonen som sitter i mottakerenden og spiller av enkeltfiler, og sendersiden der noen tilrettelegger for å sende informasjonsstrømmer som kan være fra en enkelt kilde (ex. kameraet som formidler kommunestyremøtet) eller fra et omfattende biblioteksystem for manger brukeres vlagmuligheter.

For å beskrive mer den siste siden av fenmomentet har jeg i den senere tiden sett at en del har begynte å bruke "strømming".

Akel
Native speaker of: Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 8
Grading comment
There were many good answers but I chose yours as the best.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Joachim Stene: Godt poeng om sender/mottaker! Å bruke "strømming" for "streaming" er diskutert mer utfyllende her: http://www.proz.com/kudoz/english_to_norwegian/computers_gen...
5 hrs

neutral  Per Bergvall: Ta fart og bestem deg for ett av alternativene...
21 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search