aggregate data

Norwegian translation: aggregerte data

21:25 Feb 8, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Mathematics & Statistics / Datainnsamling
English term or phrase: aggregate data
As a noun, "aggregate data" is data that has been collected from two or more sources

Noen som vet om det finnes et norsk uttrykk for dette?
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:aggregerte data
Explanation:
Ser ingen problem med "aggregert", spesielt ikke når Tor Guttu tar med "aggregere" i ordboken sin (ref. 1).

"Aggregerte data" gir ca. 1000 Google-treff på norske sider. Det beste alternativet jeg kan komme på, "sammenstilte data", gir bare litt over 100 treff.
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Ser jo absolutt ut som om dette brukes, ja! Tenkte ikke på google det norske uttrykket ... Takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2aggregerte data
Bjørnar Magnussen
2innsamlet informasjon/data
Frode Aleksandersen


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
innsamlet informasjon/data


Explanation:
Som forslag. Det finnes sikkert andre varianter som kan brukes og passer. Jeg har dessverre ingen formening om det finnes et fast uttrykk som brukes terminologimessig.

Frode Aleksandersen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
aggregerte data


Explanation:
Ser ingen problem med "aggregert", spesielt ikke når Tor Guttu tar med "aggregere" i ordboken sin (ref. 1).

"Aggregerte data" gir ca. 1000 Google-treff på norske sider. Det beste alternativet jeg kan komme på, "sammenstilte data", gir bare litt over 100 treff.

Example sentence(s):
  • aggregere -te; -ing samle; koble sammen
  • For å imøtegå denne innvendingen, må man unngå utsagn om individuell atferd og formulere hypotesene på et konsistent aggregert nivå. Det er også mulig å kombinere individdata og aggregerte data i ulike former for flernivåanalyse.

    Reference: http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=aggregere&search_ty...
    Reference: http://www.nsd.uib.no/data/region/om_regionale.cfm
Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 54
Grading comment
Ser jo absolutt ut som om dette brukes, ja! Tenkte ikke på google det norske uttrykket ... Takk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  me.translation
14 mins
  -> Takk, Malte. Godt det ikke bare er jeg som sitter oppe og jobber på fredagskvelden:)

agree  Per Bergvall: Litt motstridende enig med deg. Det går greit å skrive aggregert, men kunne du sagt det uten å rødme?
1 hr
  -> Nei, det er vrient, men så har jeg også generelt lett for å rødme.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search