Condescendence

Norwegian translation: Sakens faktum

19:58 Dec 5, 2012
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents - Petroleum Eng/Sci
English term or phrase: Condescendence
Dette er på forsiden av en stevning. Først har vi detaljer på saksøker (et mannskapsbyrå innen oljebransjen) og forsvarer (et oljefirma som brukte saksøkerens tjenester), og dernest kommer et avsnitt som kalles CONDESCENDENCE hvor det tas for seg beløpet i tvistemålet osv. I mine bøker kan jeg ikke finne noenting som passer for CONDESCENDENCE.
tinaparelius
Canada
Norwegian translation:Sakens faktum
Explanation:
Begrepet betyr: a statement of facts presented by the plaintiff in a cause
På norsk kaller man dette gjerne "Sakens faktum" i stevninger, se f.eks følgende fra referansen:
"Stevningen skal inneholde en konsentrert framstilling av sakens faktum. Evt dokumentbevis framlegges i tilknytning til den del av framstillingen hvor de hører hjemme. Det samme gjelder opplysninger om vitner og befaring. Det krav som saksøker gjør gjeldende, angis presist. Det rettslige grunnlaget for kravet behandles kort. Kjente innsigelser fra saksøkte behandles kort."
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Grading comment
Liker svaret ditt, men også Bjørnars - gir dere begge tops!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Sakens faktum
Svein Hartwig Djaerff
4saksfremstilling
Bjørnar Magnussen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
condescendence
saksfremstilling


Explanation:
Hva skal du med bøker når Black's Law Dictionary er gratis tilgjengelig på nettet? :)

In the Scotch law. A part of the proceedings in a cause, setting forth the facts of the case on the part of the pursuer or plaintiff.
http://thelawdictionary.org/condescendence/


Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 55

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
condescendence
Sakens faktum


Explanation:
Begrepet betyr: a statement of facts presented by the plaintiff in a cause
På norsk kaller man dette gjerne "Sakens faktum" i stevninger, se f.eks følgende fra referansen:
"Stevningen skal inneholde en konsentrert framstilling av sakens faktum. Evt dokumentbevis framlegges i tilknytning til den del av framstillingen hvor de hører hjemme. Det samme gjelder opplysninger om vitner og befaring. Det krav som saksøker gjør gjeldende, angis presist. Det rettslige grunnlaget for kravet behandles kort. Kjente innsigelser fra saksøkte behandles kort."


    Reference: http://www.domstol.no/Enkelt-domstol/Sor-Trondelagtingrett/F...
Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 51
Grading comment
Liker svaret ditt, men også Bjørnars - gir dere begge tops!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search