to command premium prices

Norwegian translation: å oppnå merpris

07:46 Apr 15, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Marketing - Photography/Imaging (& Graphic Arts)
English term or phrase: to command premium prices
Dette er fra en markedsføringstekst for profesjonelle skrivere:

Opportunities for applications that command premium prices

Er litt usikker på denne konstallasjonen av "command premium prices".

Noen forslag?
Vibeke Koehler
Norway
Norwegian translation:å oppnå merpris
Explanation:
Har bedriften et produktfortrinn som kan oppnå merpris, men som den er for liten til å realisere alene mot et internasjonalt marked ...
http://www.innovasjonnorge.no/TP_fs/MVP/07.09.12 Marint verd...

f) Muligheten for å utvikle særegne produkter som kan oppnå merpris i markedet. 5. Introduksjon til prosjektarbeid. (1 studiepoeng) ...
http://www.hlb.no/dok/Husdyrproduksjon.pdf



--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-04-15 07:58:43 GMT)
--------------------------------------------------

Kommer litt an på resten av innholdet i teksten din... :o)
Selected response from:

ECCommunication
Norway
Grading comment
dette kommer nørmest det jeg valgte å skrive, så du får poengene.

Endte opp med "å oppnå høyere pris enn..." og flette inn annen del av teksten.

Takk for forslagenealle sammen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3som kan forlange en premiumpris
Ivan Eikås Skjøstad
3å oppnå merpris
ECCommunication
3være relativt høyt priset
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 3





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
være relativt høyt priset


Explanation:
"Relativt" betyr "i forhold til konkurrerende produkter på markedet"

Som alltid er den første makrellen relativt høyt priset. - Det har selvfølgelig sammenheng med tilbud og etterspørsel. Men prisen er tydeligvis ikke ...
www.ta.no/nyheter/article3525003.ece

P.g.a. dette er den også relativt høyt priset. Det røde lyset er det første som blir borte etterhvert som en kommer dypere i havet. ...
www.dyrego.no/akvaristikk/lysmatia_amboniensis.html

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 24

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
å oppnå merpris


Explanation:
Har bedriften et produktfortrinn som kan oppnå merpris, men som den er for liten til å realisere alene mot et internasjonalt marked ...
http://www.innovasjonnorge.no/TP_fs/MVP/07.09.12 Marint verd...

f) Muligheten for å utvikle særegne produkter som kan oppnå merpris i markedet. 5. Introduksjon til prosjektarbeid. (1 studiepoeng) ...
http://www.hlb.no/dok/Husdyrproduksjon.pdf



--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-04-15 07:58:43 GMT)
--------------------------------------------------

Kommer litt an på resten av innholdet i teksten din... :o)

ECCommunication
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
dette kommer nørmest det jeg valgte å skrive, så du får poengene.

Endte opp med "å oppnå høyere pris enn..." og flette inn annen del av teksten.

Takk for forslagenealle sammen.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
som kan forlange en premiumpris


Explanation:
Premium price: a price which is distinctly higher than average to reflect better product quality, exclusivity or status. (http://wps.pearsoned.co.uk/wps/media/objects/1452/1487687/gl...

Engelske ord sniker seg inn, men i denne sammenhengen er det vanskelig å finne norske ord som dekker en så omfattende definisjon. Det bør samtidig være mulig å lese mellom linjene hva en betaler mer for (f.eks. kvalitet, status etc.). Ikke så mange treff på norsk, men det ser ut til at svenskene bruker dette ordet mer.

Pizzaene har en 30 prosent premiumpris i forhold til gjennomsnittspris i markedet, og et konsept som forsøker å gjenspeile dette. (http://bulletin-arkiv.orkla.no/VisArtikkel_Print.asp?ID=88&U...

Men når det gjelder bensin er forbrukerne prisfølsomme. Det er vanskelig å oppnå en premiumpris for øko-bensin. Derfor senker vi prisene for å få fart på salget, sier Neville-Rolfe. (http://www.dagligvarehandelen.com/xp/pub/venstre1/siste/1045...



Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search