coherent light

Norwegian translation: koherent lys

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:coherent light
Norwegian translation:koherent lys
Entered by: Vedis Bjørndal

23:08 Mar 24, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Science - Physics / Colour
English term or phrase: coherent light
coherent light vs. non-coherent light. Har funnet koherent lys og inkoherent lys. Spørsmålet er om det finnes andre måter å si det på.
Kontekst: Bok om farger.
Vedis Bjørndal
Norway
koherent lys / samstemt lys
Explanation:
koherent lys: lys med ekstremt liten spredning i bølgelengde, dvs. lys med en helt bestemt og ren farge (som fra en laser)

ikke-koherent lys: lys med stor spredning i bølgelengde, dvs. lys sammensatt av flere bølgelengder og som derfor gir (eller representerer) en blanding av farger

"koherent lys" er uttrykket som blir brukt innenfor fysikk. For menigmann kan det egentlig oversettes med "samstemt lys", men da bør det legges til en forklaring.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Takk, Tor. Du har gjort en skikkelig jobb. Det er fint å få bekreftelse på at det er vanskelig å finne et lett forståelig norsk ord på dette.
Jeg har landet på koherent/inkoherent lys. Jeg satt forklaringen 'samstemt lys' i parantes etter ordet i dette tilfellet, selv om det ikke vil stemme helt i alle kontekster).
Takk til alle svarere! Jo flere svar, dess bedre. Noen hadde samme løsning, men jeg må velge en.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3koherent lys / samstemt lys
Tor G Jensen
4koherent lys
Sigbjørn Hovda
3sammenhengende lys
Ivan Eikås Skjøstad


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sammenhengende lys


Explanation:
Clue sier at coherent light beam = sammenhengende lysstråle


    Reference: http://www.rangeguide.net/m2norway.htm
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
koherent lys


Explanation:
sier Clue, men du vil gjerne ha noe som høres mer norsk ut?

Sigbjørn Hovda
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
koherent lys / samstemt lys


Explanation:
koherent lys: lys med ekstremt liten spredning i bølgelengde, dvs. lys med en helt bestemt og ren farge (som fra en laser)

ikke-koherent lys: lys med stor spredning i bølgelengde, dvs. lys sammensatt av flere bølgelengder og som derfor gir (eller representerer) en blanding av farger

"koherent lys" er uttrykket som blir brukt innenfor fysikk. For menigmann kan det egentlig oversettes med "samstemt lys", men da bør det legges til en forklaring.


    Reference: http://www.fysel.ntnu.no/studier/lab.html
Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Takk, Tor. Du har gjort en skikkelig jobb. Det er fint å få bekreftelse på at det er vanskelig å finne et lett forståelig norsk ord på dette.
Jeg har landet på koherent/inkoherent lys. Jeg satt forklaringen 'samstemt lys' i parantes etter ordet i dette tilfellet, selv om det ikke vil stemme helt i alle kontekster).
Takk til alle svarere! Jo flere svar, dess bedre. Noen hadde samme løsning, men jeg må velge en.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Suzanne Blangsted (X)
1 hr

agree  Per Bergvall: Tydelig at du har bedre greie på dette enn på forskjellen mellom å bla gjennom og å søke...:-)
7 hrs

agree  Roald Toskedal: Koherent lys er så absolutt riktig teknisk betegnelse, Har aldri hørt om samstemt lys, men det gir jo en grei beskrivelse av fenomenet!
2 days 31 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search