Sonderande intervjuer

Norwegian translation: sonderingsintervju

20:21 Jan 5, 2013
Swedish to Norwegian translations [PRO]
Other
Swedish term or phrase: Sonderande intervjuer
Sonderande intervjuer med BO, kanslier och Näringsdepartementet för
att generera en förståelse för branschens förutsättningar, programmets
historik arbetssätt och effekter m.m. och fungerade även som bakgrund
till formulering av enkätfrågorna och val av fallstudieobjekt
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:sonderingsintervju
Explanation:
Enkelt og greit. Fant denne i en masteroppgave ved UiS. Skulle etter mitt skjønn være tydelig og forståelig.
Selected response from:

Robert Sommerfelt
Norway
Grading comment
Valgte denne! Takk:-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4sonderingsintervju
Robert Sommerfelt
4 -1pilotintervju
Bjørnar Magnussen
3 -1utforskende intervjuer
Joachim Stene


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
utforskende intervjuer


Explanation:
I metodelære brukes ofte "utforskende intervjuer". For så vidt ikke noe i veien for å si "sonderende intervjuer" på norsk, men jeg ville gått for "utforskende" hvis dette f.eks. er del av et metodekapittel i en studie.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2013-01-06 15:50:27 GMT)
--------------------------------------------------

Heller litt mot "innledende intervjuer" hvis det ikke er en vitenskapelig tekst.

Joachim Stene
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Bjørnar Magnussen: Har googlet litt på "utforskende intervjuer" og synes det bruker mest som synonym til "dybdeintervjuer"
23 hrs

1 day 46 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
pilotintervju


Explanation:
Typisk noe som blir utført i forkant av dybdeintervjuene under en studie.

...... intervjuet ble definert som pilotintervju for å få erfaringer om prosessen og innholdet
http://www.nhv.se/upload/dokument/forskning/Publikationer/MP...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day53 mins (2013-01-06 21:14:17 GMT)
--------------------------------------------------

Et par referanser til:

Et tiltak som jeg har gjort for å redusere feilkilder, er å kjøre et pilotintervju. Dette for å sjekke flyten i intervjuet, om det var noe som måtte tas bort, eller om det var noen spørsmål som måtte tilføyes.
brage.bibsys.no/hhe/retrieve/2618/Nordgård.pdf

Hensikten med pilotintervjuet var å teste om spørsmålene i intervjuguiden var egnet til å få svar på de ulike delene av mitt forskningsspørsmål, slik at jeg eventuelt kunne gjøre justeringer
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:iZyywz7nd7oJ:saf....

--------------------------------------------------
Note added at 1 day10 hrs (2013-01-07 07:08:09 GMT)
--------------------------------------------------

Svar til Joachim:

Se referansen til Hanne: "Sonderande intervjuer (...) för att generera en förståelse för branschens förutsättningar, programmets historik arbetssätt och effekter m.m. och fungerade även som bakgrund till formulering av enkätfrågorna och val av fallstudieobjekt"

... altså et slags pilotintervju (eller prøveintervju) for å få økt innsikt i studieobjektet og justere enkeltspørsmålene

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Joachim Stene: Med fare for å virke hevngjerrig får du en "disagree" i retur for denne;) Mitt inntrykk er at pilotintervju vanligvis brukes i meningen testintervju/prøveintervju, altså for å teste hvordan selve intervjuet er satt opp. Det passer ikke med konteksten her.
2 hrs

2 days 23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sonderingsintervju


Explanation:
Enkelt og greit. Fant denne i en masteroppgave ved UiS. Skulle etter mitt skjønn være tydelig og forståelig.

Example sentence(s):
  • Etter et sonderingsintervju i Case B ble det imidlertid klart at ...

    https://www.google.no/webhp?hl=no&tab=ii#hl=no&tbo=d&sclient=psy-ab&q=%22sonderingsintervju%22&oq=%22sonderingsintervju%22&gs_l=hp.3...16458
Robert Sommerfelt
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 4
Grading comment
Valgte denne! Takk:-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search