Uusi jäsen kyselee
Thread poster: Juha Uusikartano
Juha Uusikartano
Juha Uusikartano  Identity Verified
Finland
Local time: 10:17
Member (2013)
English to Finnish
+ ...
Jun 23, 2010

Terve vaan kaikki,

liityin juuri tälle foorumille, kun olen pariin otteeseen törmännyt siihen mm. verkkohakujen yhteydessä (Trados-ongelmat jne.) Ajattelin aloittaa täältä suomenkieliseltä puolelta, koko sivustossa näyttää olevan kovasti omaksuttavaa yhdellä kerralla.

Olisin näin alkuun kysynyt teidän kokemuksianne proz.comista, että onko suomi-englanti-suomi -kääntäjälle kovastikin hyötyä täysjäsenyydestä? Tietysti pääsee verkostoitumaan hiem
... See more
Terve vaan kaikki,

liityin juuri tälle foorumille, kun olen pariin otteeseen törmännyt siihen mm. verkkohakujen yhteydessä (Trados-ongelmat jne.) Ajattelin aloittaa täältä suomenkieliseltä puolelta, koko sivustossa näyttää olevan kovasti omaksuttavaa yhdellä kerralla.

Olisin näin alkuun kysynyt teidän kokemuksianne proz.comista, että onko suomi-englanti-suomi -kääntäjälle kovastikin hyötyä täysjäsenyydestä? Tietysti pääsee verkostoitumaan hieman eri tavalla mutta mitenkäs työtarjoukset, onko tätä kautta hyvät mahdollisuudet saada lisää?

Onko muuten täällä foorumeila jokin osio esittäytymiselle, vai luotetaanko täällä pelkkiin profiileihin? Aika moni näyttää käyttävän omaa nimeään käyttäjänimenä. Kuuluuko tämä sivuston etikettiin?

Itsestäni sen verran, että yllä mainittua kieliyhdistelmää olen veivannut tässä viisi-kuusi vuotta omalla toiminimellä ja sitä ennen opiskelun ohessa pari vuotta tein freelancenä.

[Edited at 2010-06-23 13:43 GMT]
Collapse


 
Alfa Trans (X)
Alfa Trans (X)  Identity Verified
Local time: 10:17
English to Finnish
+ ...
Jäsenyys on suositeltava Jun 23, 2010

Tämä on tietysti henkilökohtainen mielipiteeni enkä voi puhua muiden kuin omasta puolestani. On esimerkiksi paljon asiakkaita, jotka kohdistavat ilmoituksensa vain jäsenille.

Myös oman nimen käyttö on mielestäni paras ratkaisu, en oikein ymmärrä syytä, miksi joku haluaisi toimia kääntäjänä nimimerkillä. Ehkä joku sellainen voisi vastata tähän kysymykseen, joka toimii sivustolla nimimerkillä.

Puhuisin mieluummin kyselyistä kuin työtarjouksista. It
... See more
Tämä on tietysti henkilökohtainen mielipiteeni enkä voi puhua muiden kuin omasta puolestani. On esimerkiksi paljon asiakkaita, jotka kohdistavat ilmoituksensa vain jäsenille.

Myös oman nimen käyttö on mielestäni paras ratkaisu, en oikein ymmärrä syytä, miksi joku haluaisi toimia kääntäjänä nimimerkillä. Ehkä joku sellainen voisi vastata tähän kysymykseen, joka toimii sivustolla nimimerkillä.

Puhuisin mieluummin kyselyistä kuin työtarjouksista. Itse saan monta kyselyä joka päivä, mutta kaikki eivät tietenkään johda sopimukseen. Pitää päästä yhteisymmärrykseen hinnasta, toimitusajasta ja maksutavasta ynnä muista seikoista.

Kuten huomaat ProZ.com-sivustoon tutustuessasi, esittäytyminen tapahtuu yleensä profiilin kautta, siihen voi liittää lyhyen tai pidemmän esittelyn itsestään. Pätevyyttään voi kukin kuvailla miten tarkasti tahansa, mutta aktivoitumalla esimerkiksi KudoZ-alueella voi todistaa pätevyytensä vastaamalla kiperiin kysymyksiin. Omalla kohdallani on käynyt niin onnellisesti, että olen saanut paljon yhteydenottoja ja pitkiä asiakassuhteita KudoZ-vastausteni kautta. Siksi voin suositella sitä täydestä sydämestäni.

Tulet pian näkemään, että kukin taaplaa tälläkin sivustolla omalla tyylillään. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Selvää on, että mahdollisimman perinpohjainen profiili antaa asiakkaille hyvän kuvan ja vakuuttavat KudoZ-vastaukset kielivät ammattimaisesta otteesta.

Olen aina käytettävissäsi, jos sinulla on jotakin kysyttävää.
Tervetuloa joukkoomme!
Marju
Collapse


 
Viivi
Viivi
Finland
Local time: 10:17
Tarkkana työtarjousten kanssa Jun 24, 2010

Marju Galitsos wrote:
Myös oman nimen käyttö on mielestäni paras ratkaisu, en oikein ymmärrä syytä, miksi joku haluaisi toimia kääntäjänä nimimerkillä. Ehkä joku sellainen voisi vastata tähän kysymykseen, joka toimii sivustolla nimimerkillä.


Hei!

Olen vasta opiskelija, joten en ole ehkä paras henkilö vastaamaan tähän, mutta itse ainakin toimin täällä nimimerkillä siksi, etten katso toimivani täällä kääntäjänä. Seurailen vain foorumeita ja etenkin keskusteluja eri firmoista.

Työni toivon tulevaisuudessa saavani muualta, sillä minua on varoiteltu näistä töitä välittävistä nettifoorumeista. Hintapoljenta on kuulemma melkoista, ja paljon huijareitakin on liikkeellä. Ei ole kuulemma oikein paras paikka untuvikon aloittaa uraansa...

Mieluummin kannattaisi liittyä jäseneksi Suomen kääntäjien ja tulkkien liittoon ja Kääntäjien ammattijärjestöön, joilla on myös omat kääntäjälistat netissä.


 
Post removed: This post was hidden by a moderator or staff member for the following reason: Edited empty by poster
Alfa Trans (X)
Alfa Trans (X)  Identity Verified
Local time: 10:17
English to Finnish
+ ...
Aloittelevien asiaa Aug 22, 2010

Foorumin sääntöjen mukaan postauksen aihetta ei saa muuttaa. Tämän postauksen aiheena on uusien jäsenten kyselyt mm. nimen/nimimerkin käytöstä. Siihen vastasin aikoinani, että aloittelevan eli nimeä luovan kääntäjän on mielestäni parasta esiintyä omalla nimellään tunnettuutta saadakseen.

Jos joku haluaa aloittaa uuden keskustelun aiheesta vanhojen kääntäjien mielipiteestä nimen/tiiminimen tai muun vastaavan käytöstä, se on eri aihe. On paljon syitä, miksi
... See more
Foorumin sääntöjen mukaan postauksen aihetta ei saa muuttaa. Tämän postauksen aiheena on uusien jäsenten kyselyt mm. nimen/nimimerkin käytöstä. Siihen vastasin aikoinani, että aloittelevan eli nimeä luovan kääntäjän on mielestäni parasta esiintyä omalla nimellään tunnettuutta saadakseen.

Jos joku haluaa aloittaa uuden keskustelun aiheesta vanhojen kääntäjien mielipiteestä nimen/tiiminimen tai muun vastaavan käytöstä, se on eri aihe. On paljon syitä, miksi vakiintuneen aseman saavuttanut kääntäjä voisi käyttää tiiminimeä tai nimimerkkiä, esimerkiksi avustajan käyttö inboxin hoidossa, oto-kääntäminen, täysin eri alalla toimiminen jne.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Uusi jäsen kyselee






Pastey
Your smart companion app

Pastey is an innovative desktop application that bridges the gap between human expertise and artificial intelligence. With intuitive keyboard shortcuts, Pastey transforms your source text into AI-powered draft translations.

Find out more »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »