legal hold

Norwegian translation: legal hold (sikring av relevant dokumentasjon før rettslig prosess)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:legal hold
Norwegian translation:legal hold (sikring av relevant dokumentasjon før rettslig prosess)
Entered by: Robert Sommerfelt

19:12 Oct 16, 2011
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Law (general)
English term or phrase: legal hold
"Retention policies and legal hold" ... (bl.a. om IT-systemer som bidrar til å sørge for "legal hold"). Kanskje termen rett og slett ikke har noen norsk ekvivalent?
Robert Sommerfelt
Norway
pålagt databevaring
Explanation:
Akels forslag er sikkert riktig som en formell beskrivelse av selve pålegget, men i en IT-sammenheng virker det noe høystemt. Litt uklart hva som er konteksten her, men som beskrivelse av en IT-prosess i virksomheten har jeg lyst til å foreslå "pålagt databevaring".
Selected response from:

Joachim Stene
Norway
Grading comment
Takk for innspill!
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3pålagt databevaring
Joachim Stene
3Rettsforføyning mot datasletting
Akel


Discussion entries: 5





  

Answers


23 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Rettsforføyning mot datasletting


Explanation:
Et pålegg fra en norsk domstol om at man ikke skal foreta sletting av data/dokumenter (fra et gitt tidspunkt) i et datasystem, har ikke noe særskilt norsk fast juridisk begrep.

Et pålegg kan komme som følge av en begjæring om "midlertidig forføyning", og beslutningsformen vil da være en "kjennelse (om midlertidig forføyning)". Så det mest nærliggende begrepet er vel noe slik som foreslått. Et annet alternativ kunne være "Rettspålegg om slettingsstans" e.l

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 mins (2011-10-17 19:15:05 GMT)
--------------------------------------------------

Eller som en variant av det siste: "Rettslige pålegg om slettingsstans".

--------------------------------------------------
Note added at 1 day11 mins (2011-10-17 19:24:53 GMT)
--------------------------------------------------

- eller "Forføyning"/"(retts)pålegg" om unnlatt sletting".

(En midlertidig forføyning av denne karakteren vil formodentlig referere til plikten til å "unnlate" noe.)

Akel
Specializes in field
Native speaker of: Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 28

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pålagt databevaring


Explanation:
Akels forslag er sikkert riktig som en formell beskrivelse av selve pålegget, men i en IT-sammenheng virker det noe høystemt. Litt uklart hva som er konteksten her, men som beskrivelse av en IT-prosess i virksomheten har jeg lyst til å foreslå "pålagt databevaring".

Joachim Stene
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 34
Grading comment
Takk for innspill!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search