Archeological fellow

Norwegian translation: gjesteforsker innen arkeologi

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Archeological fellow
Norwegian translation:gjesteforsker innen arkeologi
Entered by: Annette Ormond

10:32 Jan 16, 2012
English to Norwegian translations [PRO]
Science - Archaeology / Title
English term or phrase: Archeological fellow
Members of a fellowship,
as I understand it different than a "fellow archeologist".
Annette Ormond
Norway
gjesteforsker innen arkeologi
Explanation:
I de fleste tilfeller vil "stipendiat" vise til "doktorgradsstipendiat" noe som på engelsk er "scholarship" ikke "fellowship".
"Fellowship" er finansiering man oppnår etter at man har fullført forskerutdanningen.
I norsk sammenheng er det da to ulike oversettelser som er mulig:
1) gjesteforsker arkeologi, dersom det er snakk om at som har forskerstipend for å besøke/forske ved en institusjon som ikke er den man er ansatt ved eller har tatt forskerutdanningen ved.

2) forskningsstipendiat (evt. post doc.-stipendiat) innen arkeologi, dersom det er snakk om noen som har fullført forskerutdanningen, men som har fått ny tidsbegrenset finansiering ved en institusjon for videre forskning.
Selected response from:

Hege Jakobsen Lepri
Grading comment
Takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4gjesteforsker innen arkeologi
Hege Jakobsen Lepri
3arkeologistipendiat
ECCommunication


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
archeological fellow
arkeologistipendiat


Explanation:
"Fellow" kan bety forskningsstipendiat og "fellowship" stipend, so uten ytterligere sammeheng høres det ut som en arkeologistipendiat.



    Reference: http://www.google.at/url?sa=t&rct=j&q=%22arkeologistipendiat...
    Reference: http://www.google.at/url?sa=t&rct=j&q=%22arkeologistipendiat...
ECCommunication
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
Notes to answerer
Asker: Takk for raskt svar, jeg brukte ditt, siden jeg var under litt tidspress. Dessuten var det teksting, så da kreves det jo så korte titler osv. som mulig, så stipendiat og stipend var midt i blinken.


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
archeological fellow
gjesteforsker innen arkeologi


Explanation:
I de fleste tilfeller vil "stipendiat" vise til "doktorgradsstipendiat" noe som på engelsk er "scholarship" ikke "fellowship".
"Fellowship" er finansiering man oppnår etter at man har fullført forskerutdanningen.
I norsk sammenheng er det da to ulike oversettelser som er mulig:
1) gjesteforsker arkeologi, dersom det er snakk om at som har forskerstipend for å besøke/forske ved en institusjon som ikke er den man er ansatt ved eller har tatt forskerutdanningen ved.

2) forskningsstipendiat (evt. post doc.-stipendiat) innen arkeologi, dersom det er snakk om noen som har fullført forskerutdanningen, men som har fått ny tidsbegrenset finansiering ved en institusjon for videre forskning.


    Reference: http://www.hf.uio.no/iakh/for-ansatte/aktuelt/saker/2011/rid...
Hege Jakobsen Lepri
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Takk!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search