U.S. Persons

Norwegian translation: amerikanske fysiske og juridiske personer

08:16 Jan 25, 2011
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: U.S. Persons
From the sentence: The category "U.S. persons" includes U.S. citizens and permanent residents, regardless of where they are located; anyone who's physically in the United States; and any business entity that's organized under the laws of the United States, regardless of where it's located.

Is there a Norwegian term for this? I've done some searching on Google and some use the English term, but it would be better if there is a Norwegian term that already is (widely) used.
Camilla Aasheim
Norway
Norwegian translation:amerikanske fysiske og juridiske personer
Explanation:
I og med at virksomheter er med i begrepet så bør jurdiske personer også tas med. Eks.:

"I nærværende overenskomst skal ved danske fysiske og juridiske personer forstås de, der var af dansk nationalitet, såvel som de juridiske personer, ..."
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=70909

"20. mar 1998 ... Forholdet til norske fysiske og juridiske personer · § 5. Etterretningstjenestens arkiver · § 6. Kontroll · § 7. Ikrafttredelse ..."
http://www.lovdata.com/all/nl-19980320-011.html

"nu officielt gjort det klart, at alle fordele, der ydes amerikanske fysiske og juridiske personer ifølge den amerikansk-kinesiske."
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/9...

Selected response from:

ECCommunication
Norway
Grading comment
thank you
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4"amerikanske personer"
Thomas Deschington
4Amerikanske statsborgere og personer med gydlig oppholdstillatelse i USA
Ingrid Thorbjørnsrud
4amerikanske statsborgere eller personer bosatt i USA
Bjørnar Magnussen
4personer bosatt i USA
Svein Hartwig Djaerff
4Amerikanske personer og enheter
Akel
3amerikanske fysiske og juridiske personer
ECCommunication


Discussion entries: 1





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
u.s. persons
amerikanske statsborgere eller personer bosatt i USA


Explanation:
I motsetning til de fleste andre land har USA rett til å beskatte amerikanske statsborgere som ikke er bosatt i USA.

Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 212

1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
u.s. persons
personer bosatt i USA


Explanation:
det bruker i hvert fall jeg;)

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2011-01-25 08:27:56 GMT)
--------------------------------------------------

Hensikten må jo være å bruke et kort uttrykk som dekker, så jeg vil heller foreslå å bruke "Amerikanske personer og enheter"

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 65
Notes to answerer
Asker: Dessverre omfatter denne termen mer en personer bosatt i USA, den omfatter også følgende: http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_person


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
u.s. persons
amerikanske fysiske og juridiske personer


Explanation:
I og med at virksomheter er med i begrepet så bør jurdiske personer også tas med. Eks.:

"I nærværende overenskomst skal ved danske fysiske og juridiske personer forstås de, der var af dansk nationalitet, såvel som de juridiske personer, ..."
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=70909

"20. mar 1998 ... Forholdet til norske fysiske og juridiske personer · § 5. Etterretningstjenestens arkiver · § 6. Kontroll · § 7. Ikrafttredelse ..."
http://www.lovdata.com/all/nl-19980320-011.html

"nu officielt gjort det klart, at alle fordele, der ydes amerikanske fysiske og juridiske personer ifølge den amerikansk-kinesiske."
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/9...



ECCommunication
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
thank you

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
u.s. persons
Amerikanske statsborgere og personer med gydlig oppholdstillatelse i USA


Explanation:
Tror ikke alle de som oppholder seg i USA omfattes av "US persons".

Ingrid Thorbjørnsrud
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
u.s. persons
"amerikanske personer"


Explanation:
Tror rett og slett jeg ville brukt dette, evt. med "U.S. persons" i parantes, spesielt fordi det følger en definisjon etterpå i teksten din.

Det er ikke mange treff på det, men det er blant annet brukt i et prospekt fra Gartmore

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:vsHnNlB9Xy4J:www.n...

(søk på "amerikansk person" "gartmore", hvis linken var for lang)

"Amerikansk aksjonær", med temmelig lik definisjon som i din tekst, er brukt i et dokument fra Norsk hydro:

I denne redegjørelsen betyr “amerikansk aksjonær” en reell eier (“beneficial owner”) av Hydro-
aksjer eller Hydro ADRer som er (i) statsborger eller innbygger i USA, (ii) et aksjeselskap, ansvarlig
selskap eller en annen virksomhet som er organisert i henhold til amerikansk lovgivning, (iii) en
stiftelse (“trust”) som kontrolleres av en amerikansk person og der hovedtilsynsmyndigheten er en
amerikansk domstol eller (iv) et bo der inntekten er underlagt amerikansk føderal inntektsbeskatning
etter globalinntektsprinsippet.

http://www.hydro.com/library/attachments/no/investor_relatio...

Thomas Deschington
Poland
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

1 day 12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
u.s. persons
Amerikanske personer og enheter


Explanation:
Det finnes ikke noen tilsvarende presist formelt uttrykk på norsk. US Persons kan ikke oversettes kort og presist fordi det går på tvers av de vanlige sondringene (statsborgerskap, (fast) bopel og opphold), og derfor treffer da heller ikke noen av forslagene hittil helt i blinken.

Slik det er forklart omfatter US Persons for det første både amerikanske statsborgere og amerikansk registrerte selskaper, pluss personer med fast bopel i USA, men som ikke er US statsborgere, hvor enn de holder til. (Vil nok tro at amerikansk registrerte selskaper må ha en eller annen form for "opphold" i USA i form av en registrert kontoradresse der). Dessuten personer med utenlandsk statsborgerskap som for kortere eller lengre tid oppholder seg i USA uten å være fast bosatt bosatt der, typisk studenter, turister og illegale innvandrere.

(Det er altså feil å trekke inn "gyldig oppholdstillatelse" som foreslått av andre.)
"Amerikanske personer og enheter" indikerer, som ovenfor allerede påpekt, at det er snakk om både fysiske og juridiske personer, og vil slik sett være noe mer informativt enn bare "amerikanske personer". Hva som så skal forstås med "amerikanske" må imidlertid forklares nærmere. (Det er selvfølgelig er fare for at det intuitivt vil forstås å være snakk om statsborgere.)

Å eventuelt bare bruke "US persons" er kanskje ikke helt dumt, fordi det kanskje er det som med minst sjanse vil bli misforstått umiddelbart, siden leseren formodentlig vil bli nødt til å søke en nærmere forklaring.

Et mulig alternativ kunne være "Amerikanske statsborgere/enheter og personer med opphold i USA". Det er litt lengre, men litt misvisende i forhold til den definisjonen som er gitt, fordi det ikke omfatter personer uten amerikansk statsborgerskap som har fast bopel i USA, men pt ikke oppholder seg i USA.

Så valget blir mellom langt og korrekt, eller kortere og upresist/misvisende.

(Og joda, forøvrig er det nok de norske statsborgere som ikke er bosatt i Norge, men som skattlegges i Norge.)

Akel
Specializes in field
Native speaker of: Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 28




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search