blur

Norwegian translation: uskarp

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:blur
Norwegian translation:uskarp
Entered by: Mari Noller

12:08 Feb 23, 2005
English to Norwegian translations [PRO]
Photography/Imaging (& Graphic Arts) / bildeeffekt
English term or phrase: blur
Selv har jeg brukt ord som uskarp o.l, men jeg lurer på om det ikke finnes et offisielt norsk ord.

Det er altså snakk om blur, som i bildeeffekten blur.
Mari Noller
United Kingdom
utflytende
Explanation:
Et alternativ som kan innebære mer enn sløret, nemlig følgende (i større eller mindre grad, til dels avhengig av sammenhengen):
- uskarpt (dårlig fokus)
- utflytende/uskarpe fargeoverganger
- utflytende/uskarpe svart-hvittoverganger
- urene farger/uønsket fargeblanding
- ujevne farger
- farger smurt utover

På engelsk-tysk-norsk-dansk: blur-verschwimmen/verschmieren-flyte sammen/flyte i hverandre/kline/søle/grise-blive utydelig

Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Dette blir vel det nærmeste man kan komme. Takk :)
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4utflytende
Tor G Jensen
4sløre/sløring
Per Riise


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sløre/sløring


Explanation:
Et forslag.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 22 mins (2005-02-23 13:31:04 GMT)
--------------------------------------------------

Subst. blir følgelig \"slør\".


    Reference: http://www.google.no/search?hl=no&q=sl%C3%B8ring+foto&meta=l...
    Reference: http://www.google.no/search?hl=no&q=sl%C3%B8ret+foto&btnG=S%...
Per Riise
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 2

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utflytende


Explanation:
Et alternativ som kan innebære mer enn sløret, nemlig følgende (i større eller mindre grad, til dels avhengig av sammenhengen):
- uskarpt (dårlig fokus)
- utflytende/uskarpe fargeoverganger
- utflytende/uskarpe svart-hvittoverganger
- urene farger/uønsket fargeblanding
- ujevne farger
- farger smurt utover

På engelsk-tysk-norsk-dansk: blur-verschwimmen/verschmieren-flyte sammen/flyte i hverandre/kline/søle/grise-blive utydelig



Tor G Jensen
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 1
Grading comment
Dette blir vel det nærmeste man kan komme. Takk :)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

Norwegian

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Termsøk
  • Jobber
  • Forumer
  • Multiple search